អត្ថបទព័ត៌មានស្តីពីបច្ចេកវិទ្យា និងវិទ្យាសាស្ត្រ ក្រោមប្រធានបទ: “យានយន្តអគ្គិសនី (Electric vehicles)”
អត្ថបទដោយ៖ សាឯម កម្រង
#MJQE #AmericanInterconSchool
កំណើតនៃរថយន្តអគ្គិសនី
វាពិបាកក្នុងការកំណត់ឱ្យច្បាស់ថានរណា ឬប្រទេសណាមួយជាអ្នកបង្កើតរថយន្តអេឡិចត្រូនិកមុនគេបំផុត។ ផ្ទុយទៅវិញវាគឺជារបកគំហើញជាបន្តបន្ទាប់ ពីថ្មរហូតដល់ម៉ូទ័រអេឡិចត្រិចនៅសតវត្សរ៍ឆ្នាំ ១៨០០ ដែលនាំឱ្យមានរថយន្តអគ្គិសនីដំបូងគេនៅលើដងផ្លូវ។
នៅដើមសតវត្សរ៍ អ្នកច្នៃប្រឌិតនៅប្រទេសហុងគ្រី ហូឡង់ និងសហរដ្ឋអាមេរិក រួមទាំងជាងដែកម្នាក់មកពីរដ្ឋវើម៉ុនបានចាប់ផ្តើមមានគំនិតបង្កើតរថយន្តប្រើថាមពលថ្ម ហើយបានបង្កើតរថយន្តអគ្គិសនីខ្នាតតូចដំបូងគេមួយចំនួន។ ហើយខណៈពេលដែលរ៉ូប៊ឺតអាន់ឌឺសុន ដែលជាអ្នកច្នៃប្រឌិតជនជាតិអង់គ្លេសបានបង្កើតរទេះអគ្គិសនីលើកដំបូងនៅក្នុងរយៈពេលដូចគ្នានេះ។ រហូតដល់ពាក់កណ្តាលទីពីរនៃសតវត្សរ៍ទី ១៩ អ្នកច្នៃប្រឌិតជនជាតិបារាំង និងអង់គ្លេស បានបង្កើតរថយន្តអេឡិចត្រូនិចជាក់ស្តែងដំបូងគេមួយចំនួន។
នៅសហរដ្ឋអាមេរិក រថយន្តអេឡិចត្រូនិកដែលទទួលបានជោគជ័យដំបូងបង្អស់បានបង្ហាញខ្លួនជាលើកដំបូងនៅឆ្នាំ១៨៩០ ដោយសារវីលៀមម៉ូរីសុន ដែលជាអ្នកគីមីវិទ្យាដែលរស់នៅក្នុង Des Moines រដ្ឋ Iowa។ រថយន្តដឹកអ្នកដំណើរ ៦គ្រឿងរបស់គាត់ដែលមានល្បឿនអតិបរមា ១៤ម៉ាយល៍ ក្នុងមួយម៉ោង គឺតិចជាងរទេះអគ្គិសនី ប៉ុន្តែវាបានជួយជំរុញឱ្យមានការចាប់អារម្មណ៍លើរថយន្តអគ្គិសនី។
ក្នុងរយៈពេលប៉ុន្មានឆ្នាំខាងមុខនេះ រថយន្តអគ្គិសនីពីក្រុមហ៊ុនផលិតរថយន្តផ្សេងៗគ្នាបានចាប់ផ្តើមលេចឡើងនៅទូទាំងទីក្រុងញូវយ៉កសហរដ្ឋអាមេរិក សូម្បីតែមានរថយន្តតាក់ស៊ីអគ្គិសនីជាង៦០គ្រឿងក៏ដោយ។ នៅឆ្នាំ១៩០០ រថយន្តអេឡិចត្រូនិកមានភាពរុងរឿងរបស់ពួកគេដែលស្មើនឹងប្រហែលមួយភាគបីនៃយានយន្តទាំងអស់នៅលើដងផ្លូវ។ ក្នុងរយៈពេល១០ឆ្នាំខាងមុខ ពួកគេបានបន្តបង្ហាញពីការលក់យ៉ាងខ្លាំង។
១. យានយន្តអគ្គិសនីរួមមាន រថយន្ត រថយន្តក្រុង រថយន្តធុនធំ រួមទាំងត្រាក់ទ័រផងដែរ។
២. យានយន្តអគ្គិសនីចែកជាបីក្រុមធំៗ៖
ក-យានយន្តប្រើអាគុយ
ខ-យានយន្តប្រើឥន្ធនៈលាយជាមួយអាគុយ
គ-យានយន្តប្រើភាគល្អិត (អេឡិចត្រុង) នៃឧស្ម័នអ៊ីដ្រូសែន។
៣. អត្ថប្រយោជន៏នៃការប្រើប្រាស់យានយន្តអគិ្គសនី៖
ក-យានយន្តអគ្គិសនីការពារបរិស្ថាន និងជីវិតរបស់មនុស្ស និងសត្វ
រថយន្តប្រើឥន្ធនៈជាប្រភពធំបំផុតដែលបំផ្លាញបរិស្ថាន និងសុខភាពមនុស្ស។ ការសិក្សាដំបូងមួយដោយសាកលវិទ្យាល័យឌុកបានគូស បញ្ជាក់ពីការចំណាយប្រាក់យ៉ាងច្រើនដើម្បីដោះស្រាយបញ្ហាសុខភាពដែលប៉ះពាល់ដោយការប្រើប្រាស់ឥន្ធនៈ។ ការប្រើប្រេងសាំងមួយហ្គាឡុង (ប្រហែល១.៧៨លីត្រ) ត្រូវចំណាយប្រាក់តម្លៃ ៣.៨០ដុល្លារ លើសុខភាព និងបរិស្ថាន។ ប្រេងម៉ាស៊ូតនៅក្នុងឧបករណ៍ខួងធំៗ និងឧបករណ៍កសិកម្មកាន់តែអាក្រក់ជាងនេះទៅទៀត។
ខ-យានយន្តអគ្គិសនីបញ្ចេញកាបូនតិចជាងរថយន្តប្រើឥន្ធនៈ
យានយន្តប្រើឥន្ធនៈបញ្ចេញកាបូន ៣៨១ក្រាម ក្នុងការបើកបរក្នុងចម្ងាយ១ម៉ាយល៍ (ប្រហែល ១.៦០គីឡូម៉ែត្រ)។
យានយន្តប្រើឥន្ធនៈលាយជាមួយអាគុយបញ្ចេញឧស្ម័នកាបូនិច ១៩៨ក្រាម ក្នុងការបើកបរក្នុងចម្ងាយ១ម៉ាយល៍ (ប្រហែល១.៦០គីឡូម៉ែត្រ)។
យានយន្តប្រើអាគុយបញ្ចេញឧស្ម័នកាបូនិច ១១០ក្រាម ក្នុងការបើកបរក្នុងចម្ងាយ១ម៉ាយល៍(ប្រហែល១.៦០គីឡូម៉ែត្រ)។
យានយន្តប្រើភាគល្អិត (អេឡិចត្រុង) នៃឧស្ម័នអ៊ីដ្រូសែនបញ្ចេញឧស្ម័នកាបូនិច ២០០ក្រាមក្នុងការបើកបរក្នុងចម្ងាយ១ម៉ាយល៍ (ប្រហែល១.៦០គីឡូម៉ែត្រ) ប៉ុន្តែបរិមាណឧស្ម័នកាបូនិចនឹងត្រូវកាត់បន្ថយជាងនេះពេលដែលបច្ចេកវិទ្យាផលិតអ៊ីដ្រូសែនកាន់តែទំនើប។
គ-រថយន្តអេឡិចត្រូនិកអាចសាក (បញ្ចូលថាមពល) នៅផ្ទះ នៅកន្លែងធ្វើការ ឬនៅហាង
អត្ថប្រយោជន៍មួយនៃយានអគ្គិសនី គឺអាចសាកបានច្រើននៅគ្រប់ទីកន្លែងដែលពួកគេទៅដល់ មិនថាជាផ្ទះរបស់អ្នក ឬចំណតឡានក្រុងឡើយ។
តាមកាសែតរ៉យទ័រ ចុះថ្ងៃទី៥ ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២០ សហភាពអឺរ៉ុបនឹងមានគោលបំណងឱ្យមានយានយន្តគ្មានការបំភាយឧស្ម័នពុលយ៉ាងហោចណាស់៣០លានគ្រឿង នៅលើដងផ្លូវរបស់ខ្លួននៅត្រឹមឆ្នាំ២០៣០ ខណៈដែលខ្លួនព្យាយាមដឹកនាំប្រទេសឱ្យឆ្ងាយពីការដឹកជញ្ជូនដែលមានមូលដ្ឋានលើឥន្ធនៈ។
តាមកាសែតរ៉យទ័រដដែល បានចុះផ្សាយនៅថ្ងៃទី៦ ខែសីហា ឆ្នាំ២០២១ បានឱ្យដឹងថាប្រធានាធិបតី ចូបៃដិន បានបោះជំហានឆ្ពោះទៅកាន់គោលដៅកាត់បន្ថយការបំភាយឧស្ម័នផ្ទះកញ្ចក់ជាមួយនឹងបទបញ្ជាប្រតិបត្តិដែលមានគោលបំណងធ្វើឱ្យពាក់កណ្តាលនៃរថយន្តថ្មីទាំងអស់ត្រូវបានលក់នៅឆ្នាំ ២០៣០ ជារថយន្តប្រើថាមពលអគ្គិសនី។
ដកស្រង់ចេញពីគេហទំព័រ៖
– https://evtool.ucsusa.org/
-https://www.reuters.com/article/us-climate-change-eu-transport%20-idUSKBN28E2KM-
-https://www.reuters.com/business/autos-transportation/biden-set-target-50-evs-by-2030-industry-backs-goal-2021-08-05/